Jak může žít lokomotiva bez diferenciálu ???
Jak je možné, že
může lokomotiva projíždět zatáčky, když nemá diferenciál?
Diferenciál, kromě užitečné matematické pomůcky je to i zařízení, které umožňuje, aby se při průjezdu zatáčkou mohlo jedno kolo točit pomaleji, než druhé-takto laické vysvětlení. Jak to však funguje u lokomotivy? Vnější průměr zatáčky je větší, než ten vnitřní, to znamená, že kolo vně zatáčky musí ujet větší vzdálenost, než kolo vnitřní. Jak to, ale lokomotiva dělá, když ten diferenciál nemá? Pomůže nám zde odstředivá síla a zešikmený tvar kol lokomotivy (viz. Obr.). Odstředivá síla způsobí, že se lokomotiva „vysune“ ve směru působení odstředivé síly, což má za následek, že vnitřní kolo je ve styku s kolejnicí svou vnitřní částí, která má větší poloměr. Naproti tomu kolo vnitřní jede po části s menším průměrem. To vede k tomu, že při stejné úhlové rychlosti otáčení kol, což zabezpečuje pevné spojení kol, vnější kolo ujede větší vzdálenost než kolo vnitřní vzhledem k poloměru zatáčky
.